Monday, June 18, 2012

Hanuman: Suara Hati – Bahagian 37


Ayah melepaskan panah Vishnuasara. Kena bahu Ravana. Lengannya putus. Jatuh ke laut. Tumbuh yang baru!

Ravana melontar lembing. Nyaris mengena leher ayah. Terus menjunam ke bumi. Berdentam-dentum. Membunuh kaum kera dan tentera ayah.

Ayah melepaskan panah Shivasara. Kepala Ravana gugur. Tumbuh yang baru. Tangannya putus berganti baru.

Ravana melepaskan panah nagi. Ayah membalas dengan panah kiri. Kedua-duanya bertempur di langit terbuka. Akhirnya gugur berdentum-dentum ke bumi Langkapuri. Para raksasa lari mencari suaka.

Begitulah sehingga malam berlabuh. Selagi Ravana belum kalah, selagi itu Rama belum menang. Selagi Rama belum menang, selagi itulah Ravana tetap menang!

“Tuanku.”

Ah! Penjaga kubur itu lagi. Bukankah sudah aku pesan kepadanya supaya membiarkan aku bersendirian?
“Ada apa?” Aku masih berupaya untuk bertenang.

“Ini ada orang suruhan dari istana,” kata si penjaga kubur sambil tangannya masih menunjukkan tanda vanakam. “Hamba sudah katakan yang tuanku tidak mahu diganggu, tapi dia tetap mahu berjumpa tuanku.”
Aku memandang orang suruhan yang sedang berdiri di sebelah si penjaga kubur.

“Ampun, tuanku. Kalau boleh, memanda Maramanden meminta tuanku pulang segera. Kata memanda, ada utusan penting daripada Baginda Bibasenam. Lagi pun, hari sudah petang. Tuanku belum bersantap sejak pagi tadi.”

Aku sekadar mengangguk kosong. Orang suruhan dan penjaga kubur itu pun berlalu setelah tercegat seketika. Aku harap mereka tidak akan datang menggangguku lagi. Aku mahu bersendirian. Aku mahu meneruskan lamunan ke masa silam.

“Ravana tidak alah pada mana-mana panah yang aku lepaskan. Jika beginilah seterusnya, sampai bila-bila pun perang ini tidak akan berakhir.”

Suara ayah terdengar lagi di telingaku. Selaras dengan itu, gambaran peristiwa masa lalu juga mula terbayang di depan mata.

“Kita semakin kehabisan stok akar wasliwayan,” Surgiwa pula mengingatkan sambil mengubati tentera Dravida dan Vanara yang cedera.

Aku lihat memang benarlah akar wasliwayan tinggal sedikit sahaja. Mungkin boleh bertahan untuk tempoh sehari lagi. Kami terpaksa cermat dalam menggunakan akar sakti itu. Jika habis bekalan ini, habislah semuanya. Sudah tiada lagi baki pokok wasliwayan di Banjaran Himalaya.

Aku harap Ravana akan dapat dikalahkan sebelum bekalan akar wasliwayan benar-benar habis. Aku tidak berani membayangkan kemungkinan-kemungkinan yang boleh berlaku jika bekalan akar sakti berkenaan habis sebelum Ravana tewas!


Source : http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2012/06/16/hanuman-suara-hati-%e2%80%93-bahagian-37/

No comments: