Monday, June 11, 2012

Hanuman: Suara Hati – Bahagian 36


Tiba-tiba sahaja Ravana melepaskan teevil, panah berapi. Ayah sempat mengelak. Teevil jatuh ke laut. Ayah membalas dengan panah saktinya. Hampir mengena rata Ravana.

Rama dan Ravana sama hebat. Ravana ada panah sakti kuasa hitam. Rama ada panah sakti pemberian Brahma.

Begitulah. Perang berlanjutan dari pagi hingga senja. Pada malam hari, ayah menyusun strategi. Ravana pula terus memujuk Sita supaya menjadi isterinya yang sah.

Menjelang pagi, perang bermula lagi. Ravana melepaskan panah mahayamen. Ayah balas dengan panah thirulingam. Kedua-duanya bertemu dilangit, lalu ghaib.

Aku mengangkat ayah di atas bahu. Aku membawanya ke atas awan. Ravana mendekatkan kenaikannya.
Ravana mula memuntahkan bahang. Tempat ayah berdiri mula luruh bak hujan. Aku meniup ke arah ayah agar bahang itu reda. Aku membesarkan lagi diriku. Aku melapik tempat ayah berdiri dengan lebih banyak gumpalan awan.

Ravana melampot naik ke atas gumpalan awan itu. Buat pertama kali, Rama dan Ravana bertentang mata. Agak lama.

“Pulangkan isteriku. Dan aku bersedia mengampunkan kau.”

“Sudah terlewat, wahai anak Dasaratha. Aku terpaksa membalas dendam atas kematian anak-anakku.”
“Tindakan kau sendiri yang menyebabkan banyak nyawa melayang.”

“Dan kini nyawa kau!”

Ravana menghimbau seraya menikam dengan syamsir ajaibnya. Ayah menepis.

Perang semakin hangat. Semakin sengit. Aku terus menjunjung awan yang menjadi arena pertempuran mereka berdua.

Apabila senja buta menjelma, perang bersurai mengikut adat. Ayah menyusun strategi baru. Ravana ketawa mengilai di mahligai.

Awal subuh berikutnya, Ravana melepaskan ribuan panah. Rama menepis. Aku menepis. Banyak yang jatuh bersimpang-siur ke bumi mengena tentera Rama dan kera-kera Surgiwa.

Aku mengangkat ayah di atas bahu. Kami menghampiri kenaikan Ravana yang berkuda seribu.

“Wahai Rama, sudah letihkah kau sehingga terpaksa dijunjung oleh kera putih peliharaan kau itu?”

“Bukan itu sebabnya, Ravana. Tidakkah kau tahu, Rama lebih mulia kedudukannya berbanding kau. Dia dianugerahkan uca. Masakan Rama boleh berdiri sama rata dengan kau!”

Sengaja aku menambahkan kemarahan Ravana. Bukankah orang yang memuncak kemarahannya senang hilang akal dan pertimbangan?

“Ravana! Kembalikan Sita kepadaku.”

Ravana ketawa tanpa mengendahkan ultimatum ayah. Kenaikannya terhinggut-hinggut.
Ayah melepaskan panah Brahmaasara. Kena kepala Ravana. Putus. Jatuh ke bumi. Tumbuh yang baru!


Source : http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2012/06/10/hanuman-suara-hati-%e2%80%93-bahagian-36/

No comments: